سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با شایع ترین علت ریزش مو در جوانان

 

ریزش مو یکی از مشکلات شایع در میان افراد است که ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، استرس، عدم تعادل هورمونی و حتی برخی بیماری ها رخ دهد. افزایش سن نیز یکی از عوامل ریزش مو است اما ریزش مو در جوانان نیز می‌تواند ناشی از دلایل دیگری مانند تغییرات هورمونی باشد. هر روز افراد می‌توانند تا 100 تار مو را از دست دهند که این امر طبیعی است، اما در صورت ریزش بیش از این میزان، ممکن است به مشکلاتی اعم از کمبود موی پشت سر یا فلاکتواسیون منجر شوند  .

آیا بلوغ منجر به ریزش مو در جوانان می شود؟

یکی از علل ریزش مو در جوانان، تغییرات هورمونی در دوران بلوغ می‌باشد که می‌تواند بر رشد و ریزش موها تاثیر گذار باشد. همچنین اگر ریزش مو به دلایل ژنتیکی باشد، ممکن است از دوران بلوغ شروع شده و پیشروی کند، ولی این مشکل بیشتر در پسران دیده می‌شود.

علل ریزش مو در جوانان

در ادامه به بررسی برخی از شایع ترین علت ریزش مو در جوانان می پردازیم تا درصورتی که شما با هر یک از مشکلات رو به رو هستید، بتوانید ضمن تشخیص علت ریزش موی سر خود در جهت جبران و رفع این مشکل اقدام کنید

مشکلات هورمونی

بررسی انواع علل ریزش مو در جوانان می‌تواند شامل مشکلات و اختلالات هورمونی باشد که به خصوص در خانم‌ها دیده می‌شود. از جمله عواملی که می‌توانند منجر به ریزش مو در جوانان شوند، می‌توان به دی هیدروتستوسترون (DHT) که از تستوسترون توسط آلفا 5 ردوکتاز تولید می‌شود، اشاره کرد. همچنین اختلالات در عملکرد غده تیروئید نیز ممکن است باعث ریزش مو در جوانان شود. ضمن اینکه در دوران قاعدگی، بارداری، یائسگی و مصرف برخی داروهای هورمونی نیز می‌توانند به عوامل ریزش مو در خانم‌ها تبدیل شوند.

مصرف برخی از دارو ها

استفاده از برخی داروها می‌تواند یکی از علل ریزش مو باشد. به عنوان مثال، داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان ممکن است منجر به ریزش مو شوند. همچنین شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز می‌توانند عوارضی نظیر ریزش مو به همراه داشته باشند. همچنین مصرف برخی داروها برای درمان افسردگی، اضطراب و فشار خون نیز ممکن است باعث تضعیف موها و در نتیجه ریزش مو شوند.

در صورتی که ریزش مو به دلیل مصرف داروها اتفاق افتاده باشد، با اتمام دوره درمان و قطع مصرف داروها، موی سر می‌تواند دوباره رشد کند و تار موهای جدید ممکن است موقعیت موهای گمشده را پر کنند اما درصورتی که ریزش مو به صورت ارثی باشد و با گذر زمان و درمان بهبود پیدا نکند، یکی از روش های بهبود وضعیت موهای سر انجام عمل جراحی کاشت مو رشت است.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب نیز می‌توانند یکی از عوامل ریزش مو در جوانان باشند. وقتی فرد در مواجهه با استرس قرار می‌گیرد، هورمون‌های مختلف برای کنترل این شرایط ترشح می‌شوند که ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی شده و ریزش مو را به همراه داشته باشند. در صورتی که فرد به طور مداوم با استرس مواجه شود، ریزش مو ممکن است به صورت دائمی باشد، اما باید به یاد داشت که ریزش مو ناشی از استرس و اضطراب معمولا به صورت پخش شده ای رخ می‌دهد.

ابتلا به برخی از بیماری های خاص

باید به متخصص مو رشته مراجعه کنید. این روند ریزش مو احتمالا ممکن است به بیماری‌های خاصی مرتبط باشد، مانند کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی، قارچ پوستی، لوپوس، ام‌اس و اختلالات گوارش که ممکن است عامل ریزش مو باشند. در صورتی که علت ریزش مو در جوانان مرتبط با ابتلا به بیماری خاص باشد، با درمان بیماری، ریزش مو حل خواهد شد.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، رژیم غذایی و تغذیه مناسب است. آنچه که می‌خورید، به صورت قطعی در رشد موها تاثیر می‌گذارد. اگر از رژیم غذایی خاصی برای کاهش یا افزایش وزن پیروی می‌کنید، ممکن است که کلیه مواد غذایی و پروتئین‌ها به فولیکول‌های مو نرسیده و به همین دلیل دچار ریزش مو شوید. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه می‌توانند به افزایش ریزش مو منجر شوند. کمبود ویتامین‌های گروه B، زینک و سلنیوم و… می‌توانند از عوامل دیگر ریزش موی غیر‌طبیعی در جوانان تلقی شوند.

عدم رسیدگی مناسب به موها

مراقبت مناسب از موها و استفاده از شوینده‌های مناسب می‌توانند در پیشگیری از ریزش مو موثر باشند. عدم شستشوی مناسب موها، استفاده از شامپوهای نامناسب، بسته شدن مداوم موها با کش، استفاده از سشوار و اتو بیش از حد می‌توانند به موها آسیب برسانند و منجر به ریزش مو شوند. همچنین رنگ کردن مداوم موها و استفاده از دکلره ممکن است باعث خشکی و شکنندگی موها شود و ریزش مو را افزایش دهند. بهتر است از محصولات مراقبت از موی مناسب و تنظیمی در استفاده از سشوار و اتو مو استفاده کنید تا از آسیب به موها جلوگیری کنید.

استعمال دخانیات

استفاده از دخانیات و قلیان نه تنها به سلامتی ریه و قلب آسیب می‌زند بلکه به سلامت پوست و مو نیز آسیب می‌رساند. سیگار باعث کاهش جریان خون در کف پوست سر می‌شود و می‌تواند فولیکول‌های مو را آسیب برساند و در نتیجه منجر به ریزش مو شود.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک نیز یک عامل دیگری است که ممکن است منجر به ریزش مو شود. این سندروم منجر به افزایش سطح هورمون‌های جنسی مردانه در بدن خانم‌ها می‌شود و باعث تولید بیش از حد تستوسترون می‌شود. این اختلال ممکن است در چرخه قاعدگی اختلال ایجاد کرده و منجر به نازک شدن موها و حتی بروز آکنه شود.

بهتر است در صورت داشتن سوال یا نگرانی درباره ریزش مو، به متخصص مراجعه کرده و مشاوره مناسب را دریافت کنید.