سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با انواع رژیم فستینگ و تاثیر آن بر کاهش وزن

 

یکی از اصلی ترین نیاز های انسان، زیبایی است و در این راستا داشتن ظاهری زیبا و متناسب از اهمیت بسیاری برخوردار می شود و بدین صورت با پیشرفت تکنولوژی و علم امروزه روش های مختلفی برای کاهش وزن و لاغری ارائه شده است. برای مثال لاغری با دستگاه یکی از روش های به روز برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده آل است اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف مانند هزینه و حتی زمان، متمایل هستند که با استفاده از رژیم های لاغری مانند رژیم فستینگ کاهش وزن را تجربه کنند.

کاهش وزن با استفاده از رعایت برنامه های غذایی دارای اصول خاصی است که شما نمی توانید بدون مراجعه به متخصص تغذیه در رشت از آن ها رعایت کنید و به وزن ایده آل خود برسید چرا که برنامه های غذایی اگر به صورت اصولی تنظیم نشده باشند می توانند عوارض جانبی به دنبال داشته باشند. در ادامه به بررسی مزیت ها و انواع روش های رژیم فستینگ می پردازیم.

رژیم فستینگ چیست؟

رژیم فستینگ یکی از روش‌های محبوب برای کاهش وزن است که بر اساس رعایت برنامه غذایی و کالری‌ورودی به بدن انجام می‌شود. این روش دارای انواع مختلفی است که از آن‌ها می‌توان به سبک یک روز درمیان اشاره کرد. در این رژیم، فرد در طول یک روز مشخص، فاصله زمانی برای خوردن غذا ندارد و بدن از چربی‌های ذخیره شده برای تأمین انرژی استفاده می‌کند که در نهایت منجر به کاهش وزن و لاغری می‌شود  .

از مزایای اصلی این رژیم می‌توان به متعادل بودن کاهش وزن، ماندگاری بالا و استفاده قابلیت از آن برای افراد بیان کرد. تقریباً همه افراد می‌توانند از این روش برای کاهش وزن استفاده کنند، به جز بانوان باردار و شیرده. این رژیم بر اساس قابلیت طبیعی بدن انسان برای تحمل چندین ساعت بدون غذا طراحی شده است و به بدن فرصت می‌دهد تا انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه را از طریق سوزاندن چربی‌های ذخیره شده تأمین کند.

بر خلاف برخی رژیم‌های دیگر، در رژیم فستینگ کمتر پروتئین سوزی اتفاق می‌افتد. این روند با استفاده از قوانین طبیعی بدن، به کاهش وزن و افزایش سلامتی کمک می‌کند.

آیا رعایت این رژیم منجر به کاهش وزن می شود؟

رژیم فستینگ دارای انواع مختلفی است، اما اصل اصلی تمامی این رژیم‌های لاغری یکسان است. در این رژیم، فرد در مدت زمان مشخصی از خوردن غذا منع می‌شود و سپس در زمان خاص و محدودی آزادی کامل برای خوردن غذا دارد.

با رعایت این رژیم، بدن پس از استفاده از ذخایر فندی به سراغ چربی‌های ذخیره شده می‌رود که منجر به کاهش وزن و چربی در بدن می‌شود و فرد را به اندام ایده‌آلش نزدیک‌تر می‌کند. طبق تحقیقات، خوردن غذا با محدودیت غذایی به صورت طبیعی منجر به رسیدن چند صد کالری کمتر در بدن در یک روز شده و این مقدار کالری کمتر دریافتی به کاهش حدود 250 الی 500 گرم در یک هفته منجر می‌شود.

به طور متفاوت از روزه‌گرفتن، در این رژیم می‌توانید آب و سایر نوشیدنی‌های بدون قند مثل چای و قهوه مصرف کنید، و در صورت احساس گرسنگی، با مصرف نوشیدنی‌ها، حس گرسنگی را کاهش دهید.

انواع سبک های رژیم فستینگ

رژیم فستینگ بر نخوردن متمرکز است و به صورت کلی در تمامی سبک های این رژیم غذایی همین اصل برقرار است اما هر یک از این سبک ها دارای تفاوت های خاصی هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

سبک روز در میان

این رژیم فستینگ یک روز در میان یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن است که فرد در یک روز خوردن غذا را پرهیز می‌کند و روز بعد آزادی کامل برای خوردن غذا دارد. در این رژیم، شما می‌توانید انتخاب کنید که از صبحانه تا صبحانه روز بعد یا از ناهار تا ناهار روز بعد از خوردن غذا پرهیز کنید.

مهم‌ترین نکته در این روش این است که به مدت 24 ساعت هیچ قند یا کالری‌ای دریافت نمی‌کنید، که این باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود. اما باید توجه داشت که این روش از روش‌های سنگین برای برخی افراد محسوب می‌شود و ممکن است منجر به کاهش قند خون، ضعف، سردرد و دیگر عوارض جانبی شود، بنابراین به افرادی که تازه به این رژیم عادت نیافته‌اند، توصیه نمی‌شود.

برخی از افراد ممکن است به دلیل سختی نخوردن غذا به مدت 24 ساعت، روز رعایت برنامه غذایی را تغییر دهند و به مصرف 500 کالری برسانند و سپس روز بعد به روال عادی خود بازگردند.

برای جلوگیری از احساس گرسنگی شدید و عوارض احتمالی، می‌توانید از نوشیدنی‌های بدون قند مثل آب، قهوه و چای استفاده کنید. این روش به شدت محدود کردن مصرف غذایی بدون هیچ گونه عادت قبلی، نیازمند مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه می‌باشد.

سبک 5:2

این سبک از اهمیت بسیاری در کشور بریتانیا برخوردار است و شباهت بسیاری به سبک یک روز در میان دارد اما از اصلی ترین تفاوت های این دو روش می توان به این اشاره کرد که کالری های دریافتی در رژیم یک روز در میان، در روزهای رژیم به صفر می رسد اما در این رژیم افراد می توانند به صورت محدود 500 گرم غذا بخورند.

سبک جنگجو

در این سبک فرد تنها در یک روز حق دارد یک وعده غذایی داشته باشد که بهتر است آن وعده شام باشد. در نظر داشته باشید که در این سبک شما می توانید تا قبل از شام از سبزیجات و میوه ها درصورت احساس گرسنگی استفاده کنید.

سبک 8:16

این رژیم واقعا می‌تواند به کاهش وزن و بهبود سلامتی کمک کند. اینکه صبحانه را از برنامه غذایی حذف کنید و مهلت زمانی معینی برای خوردن غذا داشته باشید، می‌تواند به کنترل وزن و کاهش احساس گرسنگی کمک کند. این اقدام نیازمند استمرار و قاعده مندی است تا به نتایج مطلوب برسید.

این رژیم شباهت بسیاری به روزه گرفتن دارد و بدین دلیل ممکن است آن را با نام رژیم روزه داری نیز معرفی کنند.

عوارض رژیم فستینگ

درک عوارض و مسایب رژیم روزانه 16:8 به شما کمک می‌کند تا در انتخاب این برنامه‌ی غذایی برای بهبود وضعیت بدنتان، تصمیم بهتری بگیرید. چون ممکن است عوارض این روش موجب شدت بیش از حد شود و موجب ناامیدی شما شود.

یکی از شایع‌ترین عوارض این روش، کاهش انرژی و حس تحریک‌پذیری است که به دلیل کالری کم ورودی شده در طول روز، طبیعی است و نگرانی‌بار نیست. اما باید به این نکته توجه داشت که آیا شما می‌توانید این کم‌انرژی را تحمل کنید یا خیر.

در ادامه به بررسی سایر عوارض احتمالی این روش غذایی پرداخته می‌شود.

  • سردرد
  • خستگی
  • انرژی کم
  • حس تحریک‌پذیری
  • گرسنگی